Nyhetsrepotage Olle Lindkvist

Scenen i studenternas hus är tom inför showen
Publicerad: 4 mars, 2024 09:44
Ståuppkomik, mer än bara humor. 

Den fjärde upplagan av Göta Comedy Club går av stapeln en februarikväll på studenternas hus. Tre ståuppare av den nya skolan ska uppträda. Sedan ståuppkomikens start i Sverige på 80-talet har branschen förändrats och exploderat i popularitet.

–Förr uppfattade jag standupscenen som fem stycken stora stjärnor i Sverige. Men när jag satte igång insåg jag att det kunde vara en hobby för de allra flesta. säger Filip Hjelmér, komiker.

Ovanför Vasaparken är studenternas hus proppfullt med förväntansfulla studenter som samlats för att se sina favoritkomiker uppträda. Publiken förser sig med billig öl och hamburgare medan en av kvällens ståuppkomiker, riggar sin inspelningsutrustning längst bak i lokalen.

Ståuppkomik kommer från USA och kännetecknas av att en ensam komiker uppträder med monologer utan en fjärde vägg som stänger ute publiken ur föreställningen. Konceptet slog på allvar i Sverige på krogen Norra brunn i Stockholm år 1989. Så småningom började SVT sända programmet “Släng dig i brunnen” därifrån, vilket innebar att fler svenskar fick upp ögonen för underhållningsformen. Ståuppkomiken var då ganska liten och få kunde försörja sig på branschen.

Filip Hjelmér, 40, är komiker, konferencier och före detta klubb-drivare av Andra lång comedy. Han har mångårig erfarenhet i branschen och har speciellt sett utvecklingen under de tio år han drev Andra lång comedy.

–När jag gick in i branschen var man glad om man fick ett gigg varannan vecka. Nu finns det massor av open-mic kvällar där man kan fila på sitt material och många ställen som regelbundet bokar ståuppare.

 

Kirsty Armstrong, komikern

Kirsty Armstrong har vunnit utmärkelsen årets kvinnliga komiker 2020 och 2022.

 

Första komikern Kirsty Armstrong vänder sig ut mot balkongen och ber dem publiken som varit på blind-dejt klappa. 3-4 personer applåderar pliktskyldigt. Publiksnacket är på gång och de som applåderat förbereder sig. En kille på första raden får svara på hur dejten gick och komikerns del av konversationen får skratt i hela publiken, speciellt bland vännerna han är där med. Därefter följer hennes material om blinddejter.

Filip Hjelmér tror att interaktionen mellan publik och komiker är det som gör ståuppkomik speciellt.

Han minns ett tillfälle när hans material inte fungerade på scen, vilket resulterade i ett misslyckat uppträdande. Efter gigget tog en komikerkollega honom åt sidan och sade: “Du kan inte bara gå upp och köra material”. Filip tog lärdomen att ta vara på stämningen i rummet och fånga publiken, istället för att hålla en monolog som tydligt inte intresserar publiken. Det krävs mer än roligt material för att lyckas.

 

Ahmed Berhan, komiker

Ahmed Berhan är mest känd som programledare för IFS, men har även varit ståuppare i över 10 år.

Sist ut ikväll är Ahmed Berhan, komiker och programledare. Han har en stil som utmärks av vågade setups om tabu-ämnen som cannabis, politik och sin identitet som andra generationens invandrare. Han fångar publiken i en slags försiktig obekvämhet, som innan en kittelattack, innan punchlinen likt flinka fingrar släpper lös skratten som får lov att eka i studenternas hus. Ett skämt om Ulf Kristerssons längd och vader får en lärarstudent att kikna av skratt på rad två.

När svenskt ståuppande bara fanns i Stockholm och på TV var det homogenare än idag. nu finns det genrer inom ståuppande. Kirsty Armstrongs skämt handlar ofta om sex och stilen på scen är fysisk. Ahmed Berhan har tydligt inspirerats av amerikanska ståuppare med fokus på högljudda sketcher.

 

Filip Hjelmér tror att internet haft en avgörande roll för den moderna, bredare och tillgängligare ståupphumorns framfart. För 10-15 år sedan fick allt fler tillgång till ståuppande på Youtube, Netflix och Instagram. Många insåg att ståuppkomik gick att göra på många olika sätt i egen stil.

För att slå igenom och göra karriär krävs inte längre att du är med i TV. En populär podcast eller youtubekanal kan vara mer avgörande än TV enligt Filip. Nyblivna ståuppare som Anis Don Demina och Johanna Nordström slog igenom på egen hand på internet för att sedan börja med ståuppande.

Från fem stora stjärnor med liknande stil, till ett himlavalv av nybörjare och gamla rävar med olika sätt och humor som passar olika människor. Utöver att alla är studenter finns det få gemensamma nämnare i publiken på Göta Comedy Club. Här sitter en hästtjej som pluggar lärare, ett gäng blyga datakillar och nån grabb med hockeyfrilla och mustasch.

Setup och Punchline: En vanlig skämtteknik med en start där förutsättningarna etableras(setup) och ett slut, ofta med en vändning (punchline).

Publiksnack: När komikern får in publiken i showen genom att till exempel svara på ett rop eller ställa en fråga och konversera

Material: Färdigskrivna skämt

Open-mic: Kväll där vem som helst får testa sitt ståuppmaterial