Allt på ett kort – UF mässan i Göteborg

UF mässan i Göteborg är ett enormt sältillfälle, i år fick 348 företag chansen att visa upp sig. Foto: Julia Stjernberg
Publicerad: 8 mars, 2024 11:13
Allt på ett kort – UF mässan i Göteborg

Den årliga UF-mässan i Göteborg. Där får över 300 unga företagare göra reklam och visa upp sina produkter och tjänster.

– När man ska driva företag får man inte vara rädd, man måste ta alla möjligheter. Det värsta man kan få är ett nej, säger Nelly Edvardsson.

Svenska mässan är fylld med människor. Runt om i lokalen är företagsmontrarna prydda med ballonger och färgstarka loggor. Intresserade blickar och nyfikna händer sveper över borden skyltade med allt ifrån smycken och spel till mat- och plant-kit. Monter nummer 108 är dekorerad med noggrant utplacerade pappersrondeller i lekfulla pastellfärger. Två nyfikna personer granskar kortleken på bordet och en av eleverna bakom, Nelly Edvardsson, räcker fram en glasskål med karameller.

– Det är det här man nästan laddat upp för hela året, säger Elina Hallberg och justerar en penna på bordet till perfektion.

 

Över 300 företag är på plats i Svenska mässans lokal. Varje år får de unga entreprenörerna i Göteborgs region stolt visa upp sina företag för besökare och jurymedlemmar till tävlingarna. Antalet företag varierar från år till år men brukar ligga omkring 300 och det är först till kvarn på anmälan som får ställa upp.

– Dels är det ett jättebra säljtillfälle, dels en chans att få testa på hur det är att marknadsföra sig. Att öva på allt det som de har lärt sig också under UF året, säger Sofia Ahlbertz, Projektledare Kommunikation & Event på UF.

Elina Hallberg, Emilia Sörstrand, Nelly Edvardsson och Lovisa Thor från Lerums gymnasium har skapat en kortlek, ett spel som går ut på att genom olika ämnen- de vill säga miljö, lag och ordning, välfärd och social utveckling, ta sig an viktiga samhällsfrågor. Exempel på en fråga är om psykisk hälsa ska få samma prioritet som fysisk vård och i sådana fall varför.

Alla kortlekens frågor är egenskrivna och testade på kompisar och familj. Foto: Julia Stjernberg.

– När vi gick i grundskolan hade vi bristande kunskaper när det kommer till argumentation. Det är så viktigt att man är en del av samhället och vet om vad som händer, säger Nelly Edvardsson. Hon bläddrar bland de prydligt skyltade korten på bordet. På några av de står det namn i stället för frågor.

– Vi valde att lägga till karaktärer med olika värderingar och åsikter som man kan argumentera utifrån, säger Lovisa Thor.

Karaktärerna är tänkta att finnas till som ett frivilligt stöd, så egna yttranden inte blir ett hinder för spelet.

 

Företaget har inför mässans prisutdelning nominerats i fyra olika tävlingar, årets vara, årets socialt hållbara företag, årets UF företag och årets innovation. UF mästerskapen som det kallas är separat från mässan men sker samtidigt bortsett från några som avgörs innan och efter. Under mässan avgörs 14 stycken tävlingar, allt från årets monter till det prestigefyllda årets UF. Genom tävlingarna kan företagen också ta sig vidare till SM som arrangeras i Stockholm den 28 till 29 Maj.

– Tävlingarna finns för att uppmärksamma elevernas arbete, det ska vara peppande och lite som en morot, säger Sofia Ahlbertz.

Under veckan var Elina och Emilia på möte med en produktutvecklare i Partille kommun för att presentera företaget. Hon skickade ut deras sammanställning till alla gymnasieskolor i kommunen.

–  Just nu är det en gymnasielärare som köpt in vår kortlek, säger Emilia Sörstrand.

Företaget har fått mycket uppmärksamhet från kunder och från större företag. Foto: Julia Stjernberg

 Förutom möten måste de unga entreprenörerna balansera företagandet tillsammans med skolarbeten och fritid. Dagen innan mässan åkte det tillsammans in med två bilar för att bygga ihop montern och förbereda dagen. Ett arbete som i teorin inte skulle ta mer än någon timme men som slutade med att tjejerna var på plats från klockan två till sju på eftermiddagen.

– Vi tänkte egentligen använda en plastduk, men det gick inte att flammskydda, så vi fick inte ha den, säger Elina Hallberg och räcker över en bit choklad till Emilia som sitter bredvid.

– Duken bara smälte när de testade den, säger Emilia Sörstrand och skrattar högt, hostar när hon sätter chokladen i halsen.

Tjejerna har planer på att fortsätta driva företaget efter studenten. Engagerat berättar de om olika sätt att utvecklas. En plan är att anpassa kortleken till olika åldersgrupper, en annan att skapa en kortlek till SFI.

– En fördel för oss är ju att samhället utvecklas hela tiden, därför kan vi anpassa oss och hitta aktuella frågor. Samhället utvecklas, vi utvecklas, säger Lovisa Thor.

Julia Stjernberg

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar de även på grundskolan. I Sverige har de alltså funnits i över 40 år,

Antal elever som driver UF-företag: 37 054

Antal UF-företag: 11 800

Antal skolor där UF-företagande erbjuds: 628

Antal kommuner där UF-företagande erbjuds: 202

Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: 599 678

Källa: Ung företagsamhet