Valborgs-meny

Valborgsmat på grillen, på tallriken och två drinkar.

Foto: Sofia Hedberg

Uppdaterad: 18 maj, 2021 13:24
Prova på vår veganska valborgsgrill

Valborgsmässoafton står runt hörnet och för många är grillning en given del av firandet. Kanske sviker fantasin när det väl är dags att förbereda valborgsmiddagen? Då har vi ett veganskt, hållbart menyförslag redo.

Allting på vår meny går att förbereda hemma och är enkelt att slänga upp på grillen. Eller varför inte packa en picknickkorg och ta sig ut i naturen? Dessutom har vi ett förslag på en härlig Gin och Tonic med rabarber.

Att välja ingredienser säsongsbaserat har många fördelar: Varorna är ofta billigare, kräver mindre energi att odla, smakar mer och innehåller mer näring. Menyn är helt vegansk vilket gör att den klarar sig utanför kylskåpet utan problem på väg till parken eller skogen. Våra recept ska räcka för fyra personer.

Knyten

Du behöver: 700 gram delikatesspotatis
                       4 stycken palsternackor
                       1 knippe sparris
                        ½ kruka rosmarin
                        Lite färsk timjan
                        Salladslök
                        Smör

Veganska grillspett

Grillspett, vårlök och folieknyten på grill med grön bakgrund.

Foto: Jenny Olsson


Du behöver: 400 gram fast tofu
                       250 gram champinjoner
                       1 Rödlök
                       Cocktailtomater
För marinaden: sojasås
                            h
onung
                            s
aft och skal från en citron
                            olivolja
                            salt och peppar

  1. Skär tofun i önskad storlek. Lägg sedan bitarna i din ihopblandade marinad. Låt dra i minst 45 minuter, gärna längre.
  2. Fyll spetten med rödlök, champinjoner, tomater och tofu. 
  3. Dela palsternackan i lika stora bitar som potatisen. 
  4. Förkoka potatisen och palsternackan i saltat vatten.
  5. Lägg potatisen, palsternacka och sparris på en bit folie. Lägg på en klick smör, salt, peppar, rosmarin och timjan. Ringla över lite olivolja. Vik ihop till ett paket. 
  6. Lägg dina färdiga spett, knyten och en kvist med cocktailtomater på grillen tills de fått färg.

Servera din grilltallrik med en klick tzatziki och ett glatt humör.

 

Potatis, champinjoner, palsternacka, sparris, tomater, rödlök och vårlök på skärbräda.

Foto: Jenny Olsson

Tzatziki
Du behöver:  3 dl vegansk naturell grekisk yoghurt
                        ½ gurka
                         2 vitlöksklyftor
                         1 tsk citronsaft
                         salt och peppar

Gör så här:
     1. Skala och riv gurkan.
     2. Lägg gurkan i ett kaffefilter och låt vätskan rinna av i en skål.
     3. Blanda yoghurten med gurkan och pressade vitlöksklyftor.
     4. Smaka av med salt och peppar. 

Går bra att förbereda tidigare och låta stå i kylen i en burk tills det är dags.

 

Rabarber-Gin&Tonic
Du behöver:  400 gram rabarber
                        ½ vaniljstång
                        1 dl strösocker
                        Gin
                        Tonic Water 

Du börjar med att göra din egen rabarbersirap. Receptet ger 3,5 dl av det.

  1. Dela vaniljstången och skrapa ur fröerna. Lägg vaniljstången och fröerna tillsammans i en kastrull. 
  2. Tvätta rabarberstjälkarna och skär ca. 2 cm tjocka bitar av den och lägg i kastrullen.
  3. Tillsätt 3 dl vatten till kastrullen och låt koka upp. Rör om då och då. 
  4. Tillsätt strösocker när rabarbern har börjat mjukna.
  5. Låt sjuda i ca. 5-10 minuter till vätskan har börjat få en sirapsaktig konsistens. 
  6. Häll upp och låt svalna och kylen.

Fyll sedan glasen med massa is. Häll i 4 cl gin, lite rabarbersirap, toppa med tonic och blanda.
Servera och njut!

 

  

 

 

 

 

 

 

Den här maten har säsong just nu

Sverige:

  •   Isbergssallad, kålrot, lök, morötter, palsternacka, potatis, purjolök, rotselleri, rödbeta, salladskål, sparris, vitkål. 
  •   Rabarber.

Europa

  •   Blomkål, broccoli, fänkål, mangold.
  •   Citroner, persika.