Tiktok främjar läsning

GöteborgNu är en övningstidning för journalistutbildningen vid Göteborgs universitet. Den uppdateras vid våra redaktionella övningar. Senaste uppdatering 220505.

Engelska ungdomsböcker på Lundby bibliotek. Foto: Sara Ek.

Publicerad: 5 maj, 2022 11:07
Ungas läsning ökar – tack vare succéappen

Efter många år av rapporter om minskad läsning bland ungdomar, verkar det som om vindarna kanske vänt. En förklaring kan vara den populära appen Tiktok, som vuxit explosionsartat de senaste två åren.

År 2021 passerade bokförsäljningen i Sverige för första gången 5 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med över 6 procent från 2020, enligt statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. En av de grupper där läsningen ökat mest är unga. I en studie gjord av Bonnier uppger 6 av 10 svenskar i åldern 18–30 år att de läste mer under pandemin, än vad de gjort tidigare.

Samlar likasinnade

Fjortonåriga Hanna Ek Johansson är en av dem som det senaste året vänt sig till Tiktok för bok-rekommendationer. Hon uppger att hennes läsande sedan dess förändrats drastiskt.

— Jag läste ingenting innan, men sedan det blev trendigt på Tiktok har jag ändå läst ganska många böcker, oftast på engelska. Det känns roligare att läsa på engelska.

Hon tror att en förklaring till att Tiktok haft så stor inverkan på bokläsandet, är att algoritmen samlar många ungdomar med samma tankar på en plats. Det var detta som väckte hennes intresse.

— Många sa att en bok var bra, och då tänkte jag ”Hm, den kanske är bra? Då kanske jag ska prova att läsa?”.

Boken They both die at the end av Adam Silvera. Foto: Sara Ek.

En av de böcker Hanna hittat via Tiktok är They both die at the end av den amerikanska författaren Adam Silvera. Boken, som först släpptes 2017, såldes i nästan 700 000 exemplar 2021. Den plötsliga ökningen går att spåra direkt till Tiktok.

— Först tyckte jag själv att den var ganska bra, men sen började folk säga att den suger, och då tänkte jag att den kanske gör det, berättar Hanna, som menar att Tiktok är en opinionsbildande plattform, där alla ändrar sig hela tiden.

Tröskeln blir lägre

Johanna Lagerberg, bibliotekarie på Lundby bibliotek, har också sett skillnaden.  

— Man ser på beställningar att en titel på engelska är mycket mer reserverad än samma titel på svenska, för det är den engelska titeln man har tipsat om på Tiktok, och då är det den som blir beställd.

Johanna berättar att intresset ökat mest bland böcker för unga vuxna. På dessa hyllor har biblioteket ett ganska jämnt antal svenska och engelska böcker. Några andra gemensamma nämnare är att många av böckerna är relativt lättsamma, och ofta faller inom HBTQ-kategorin.

— Det handlar oftast om relationer och kärlek, och man kan absolut se att det finns ett större intresse av att läsa om HBTQ-frågor, säger hon.

Hon tror att många unga vänder sig till Tiktok för bokrekommendationer för att tröskeln blir lägre, men också för att de kommer från någon man redan följer och tycker om. Tipsen blir mer personliga.

— Jag tänker att man ändå befinner sig där, och att man kanske mer ramlar över det, säger Johanna. Jag tänker att vi kanske inte heller är lika roliga på att skapa den typen av boktips som personer man följer för att man tycker de är inspirerande. Den influencer-effekten har vi inte på biblioteken.