Skolhunden Nemo hjälper elever

Malin Westberg och Nemo, Foto: Julia Hansson

Uppdaterad: 17 april, 2021 07:45
Möt skolhunden Nemo – Läraren med fyra ben

Att hunden är människans bästa vän må låta klyschigt. Men det kan faktiskt vara sant. På Backatorpsskolan sprider skolhunden Nemo motivation och glädje hos de elever som kanske behöver det mest. 

“Nemo är min allra bästa bästa bästa bästa vän”, skriver en elev i ett brev till Nemo. 

Det är måndag morgon, solen skiner. Förra veckans snöoväder är som bortblåst och det annars väldigt tydliga fågelkvittret bedövas av barnens skratt och skrik. Någon har trillat och skadat knät. Några andra spelar pingis. En kille sitter under pingisbordet. Kanske låter det precis som en vanlig skoldag, men så är inte fallet. Varje måndag är nämligen en väldigt speciell lärare här. Han heter Nemo, har fyra ben, krullig päls och en svans. Ja, det är svårt att tävla om titeln “Bästa lärare” när Nemo syns i korridorerna.

Hundzon skylt, Foto: Julia Hansson

Inte en vanlig hund

Matte och hundförare Malin Westberg förklarar att Nemo, trots hans hundliknande yttre, inte är en vanlig hund. Förutom ben, päls och svans, har Nemo på sig en röd arbetsväst med texten “Skolhund” skriven över sig. För det är nämligen en skolhund som han är. 

Nemo fick titeln skolhund för ungefär fyra år sedan när han tog sin examen på Svenska terapihundskolan. Förutom mängder av trix fick han lära sig att hantera hårda kramar, höga ljud och ligga snällt på knät. Malin Westberg berättar att just Nemos ras, labradoodle, är vanlig på utbildningen. Förutom att labradoodles är något mer allergivänliga än andra hundar, så är de också väldigt sociala och lugna. Men hur Nemo själv hamnade på utbildningen, är faktiskt lite oklart. 

– Jag minns faktiskt inte varför jag anmälde honom till kursen. Kanske var det menat att han skulle bli något speciellt, säger Malin Westberg. 

Nu har fyra år gått sedan Nemo tog sin examen och sedan dess har hans CV sträckt sig långt. Bibliotek och ålderdomshem. BUP mottagningar och sjukhus. Grundskola och gymnasium. Ja, han har mycket erfarenhet. 

– Att jobba är det bästa Nemo vet, när vi sätter oss i bilen på väg hem så gråter han nästan, säger hundföraren Malin Westberg. 

En lugn och rolig stund 

Med en skuttande gångstil och viftande svans ignorerar Nemo visselpipan som tömmer skolgården på barn. Han är istället fullt koncentrerad på hundgodiset som kastas över marken. Under dagens pass på Backatorpsskolan har han träffat tre elever ihop med hundföraren Malin Westberg. Men riktigt helt ensamma var de inte. Idag har de nämligen haft besök av Linnea Mattsson. Som specialpedagog på Backatorpsskolan är hon den som ansvarar över vilka elever som Malin Westberg och Nemo träffar under måndagarna. Hon berättar att de brukar träffa de elever på skolan som är i särskilt behov av stöd.

– Det handlar till exempel om elever som har det svårt socialt, som behöver lugn och ro, trygghet och en rolig stund i veckan, säger hon. 

Linnea Mattsson kisar i hopp om att kontrollera solljuset. Hon säger att det inte alltid är så lätt att förklara hur en stund med skolhunden Nemo faktiskt ser ut. 

 – Ibland  arbetar de med sånt som de annars gör i klassen fast tillsammans med Nemo. Och Malin anpassar då materialet så att Nemo på olika sätt kan jobba med det, säger Linnea Mattsson. 

 – Men man måste nästan vara med för att förstå, fortsätter hon. 

Malin Westberg och Nemo, Foto: Julia Hansson

Skolhund > lärare

Många publicerade studier visar att det finns ett samband mellan djurassisterade aktiviteter och personlig utveckling och lärande. En skolhund kan till exempel bidra till en förbättrad psykisk hälsa, minskade stressnivåer, sänkt blodtryck och puls hos människor. Detta ger i sin tur en ökad förutsättning för prestation. 

– Många gånger så är han ett redskap som funkar när inget annat gör det, säger Malin Westberg. 

På Backatorpsskolan märker man att Nemo haft en väldigt stor påverkan på barnen. De kan se förbättringar hos en elev redan efter några enstaka tillfällen ihop med duon. Linnea Mattsson förklarar att eleverna bara genom att vara i samma rum som hunden, vill göra det som är bäst för honom. Hon säger att Nemo lockar fram deras mjuka och snälla sidor.

– De lyser upp, blir glada och lugna. Även de tuffaste eleverna mjuknar när de är med Nemo. Det är väldigt fint att se, säger hon.   

Men lika mycket som Nemo kan få de mest högljudda eleverna att lugna ner sig, så får han även de tystaste personerna att prata. När Malin Westberg till exempel träffat elever som varit väldigt blyga, så är hunden ett redskap till att få dem att prata. Då behöver hon förklara för eleverna att Nemo inte förstår om man inte är tillräckligt tydlig. 

– Nej, nej, att viska funkar inte, då får man säga “Nemo!” och kolla så att han tittar på en och hör. Då blir det så tydligt för eleven ifall han inte hör och att man därför måste prata högre och visa mer med kroppen, säger Malin Westberg.

“Han är så mycket mer”

Malin Westberg och Linnea Mattsson är överens om att en skolhund är ett utmärkt pedagogiskt verktyg som kan skapa magi. Ibland handlar det om att lugna ner ett barn som skriker eller få någon som är tyst att prata. Nemo har varit alltifrån den enda motivationen att för någon att ta sig till skolan, till den där extra värmen på knät. 

– Jag brukar säga att även om han ser ut som en nallebjörn, så är han så mycket mer än det, säger Malin Westberg. 

En skolhund kan hjälpa eleverna att: 

  • Främja trivsel, gemenskap och psykisk hälsa bland elever och personal
  • Ge stöd i olika studiesituationer
  • Inspirera och motivera 
  • Öppna upp till samtal
  • Minska ångest och oro