Den nya bron har redan mött kritik. Många cyklister har uttryckt ett stort missnöje på grund av gatstenen som används på brons cykelvägar. Det var på Instagramkontot ”Stadsutvecklinggoteborg” som gatstenen uppmärksammades. Många cyklister menar att gatstenen inte är tillräckligt cykelvänlig eftersom materialet riskerar att medföra skada på cyklarna. Göteborg röstades i höstas fram till Sveriges sämsta cykelstad, av Göteborgs egna cyklister i den stora undersökningen Cyklistvelometern. I längden riskerar detta att försvåra arbetet med att få fler göteborgare att bli cyklister.
— Det är tråkigt att cyklisterna är missnöjda med utformningen men vi kan konstatera att bron projekterades för flera år sedan, efter då gällande regelverk, berättar Alexandra Wattwil.
Wattwil berättar att diskussioner för hur liknande frågor skall besvaras och lösas framöver förs både i projektutvecklingen och internt på trafikkontoret. Ännu har det inte kommit något besked om en planerad ändring för att bemöta cyklisternas kritik.
— Diskussioner förs både i detta och kommande projekt, berättar Wattwil.
Götaälvbron ersätts
Den gamla Götaälvbron, som har stått på plats sedan 1939, har ersatts av Hisingsbron eftersom stålet började visa tecken på slitage. Hisingsbron började byggas år 2017 och är tillverkad av stål och betong.
— Budgeten för projektet är 3,5 miljarder kronor, berättar Alexandra Wattwil, pressansvarig på trafikkontoret Göteborgs stad.
Bron kommer öppnas gradvis med enbart den östra gång- och cykelbanan tillgänglig de första två månaderna. Den västra avdelningen kommer öppnas under hösten. Spårvagnarna kommer börja rulla efter sommaren, när spåren har kopplats bort från Götaälvbron till Hisingsbron.
— Hela bron kan inte färdigställas förrän delar av Götaälvbron har rivits, därför öppnar vi inte hela bron på en gång, berättar Wattwil.
Nya Hisingsbron. Bild: Vattenfall.s