Liseberg, köer

GöteborgNu är en övningstidning för journalistutbildningen vid Göteborgs universitet. Den uppdateras vid våra redaktionella övningar. Senaste uppdatering 220505.

Kö utanför Liseberg

Foto: Hannah Attefall. Virginia Mayo/TT. Bilden är ett montage

Publicerad: 7 april, 2022 11:22
Liseberg hoppas på fler besökare och mindre köer

Innan pandemin kunde Liseberg få runt 30 000 besökare på en dag under högsäsongen. Under pandemin minskade antalet besökare markant. Trots det kvarstod ett stort problem. De långa köerna.

 

Pandemin slog hårt på många nöjesindustrier, inte minst Liseberg. När Liseberg öppnade upp för besökare under pandemin så kunde man inte använda det ”vanliga” sättet att släppa in gäster på. Begränsat antal besökare blev svaret. Nu var gästerna tvungna att förboka sitt besök. När årets sommarsäsong drar i gång, kommer parken att fortsätta ta in ett begränsat antal besökare. I juni 2021 tillät Liseberg 6000 besökare på en dag, detta antal ökade sedan ju längre sommaren gick. När Liseberg öppnar dörrarna i slutet av april kommer det säljas cirka 12 000 biljetter till en dag.

– Vi startar nu med 12 000 och sen utvärderar vi hur upplevelsen är. Om det är något som behöver förbättras eller om det finns kapacitet för att släppa in några till, och då kan vi öka upp antalet biljetter per dag, säger Ebba Källeskog, PR- och pressansvarig på Liseberg.

Trots att antalet besökare minskade under förra sommaren fanns det fortfarande klagomål på köerna. Anledningen kan bero på att fler bokade åkpass jämfört med förr. Förr kunde fler besökare vara i parken av andra anledningar än att just åka. Under pandemin var det även avståndsmarkeringar i parken och minskad kapacitet för vissa attraktioner. Detta för att man skulle hinna med de olika hygienrutinerna som pandemin krävde. Just på grund av att fler köpte åkpass och nya rutiner skapades blev det längre köer än man trott och hoppats på.

 

Virtuella köer

Den virtuella kön som Liseberg idag har, där du kan köa via deras app, skapades som ett komplement till den fysiska kön och startade i somras. Feedbacken angående den virtuella kön var blandad, många förstod inte riktigt logiken. Om man kom sent till parken, var alla platser i de virtuella köerna slut.

– Det finns absolut utrymme för finjusteringar men vi kan också hjälpa gästerna förstå hur de ska använda den på bästa sätt. Man kan välja en attraktion man vill åka och sen stå i en annan kö under tiden. Har du flera mobiler kan stå i flera virtuella köer samtidigt, säger Ebba Källeskog.

Det största klagomålet bland Lisebergs gäster är just köandet, som kan ta upp en stor del av dagen för parkens besökare. Därför arbetar Liseberg i år med ett nytt projekt.

– Vi behöver hjälpa våra gäster och utbilda dem i hur de ska planera sitt besök och sitt åkande säger Ebba Källeskog.

Projektet innefattar attraktionspersonal, personal i parken och även utveckling av hur appen är uppbyggd. De virtuella köerna är en del av projektet. Liseberg kommer att anpassa kapaciteten på de attraktioner som har både fysisk och virtuell kö. Parken kommer att beräkna hur många åkare en viss attraktion kan ta, för att sedan se hur många platser som kan vara fysisk kö eller virtuell kö. Detta kommer testas för att se vad som funkar bäst i praktiken. Även lite ändringar i appen kommer att ske. Man ska kunna se vilka attraktioner man kan köa till och hur lång fysisk kö det är. Detta för att gästerna själva ska kunna bestämma om det är mer värt att ställa sig i en fysisk kö eller virtuell kö.

 

Köer – en del av besöket

– Att köa är en del av ett besök och det är en svår fråga att lösa. Vi kommer aldrig kunna bygga bort köerna helt och hållet. Jämför man med tidigare år är det väldigt stor skillnad att gå en vardag jämfört med en dag på högsäsongen, och så kommer det vara i sommar också.

Det kommer säljas lika många biljetter till alla dagar men vissa dagar har, i år, ett högre pris. Detta är en insats för att påverka gästerna så att fler ska välja de dagarna där det är mindre folk i parken, som då har ett billigare pris. Detta för att underlätta, skapa mindre köer och kunna visa att man kan få en minst lika bra upplevelse en vardagkväll jämfört med en lördag. Att minska maxantalet gör att man är på god väg att minska de stora köerna som många klagar på.

– Det är ju absolut en stor anledning till att vi inför det. Vi ser att upplevelsen i parken blir bättre av att vi har färre gäster inne samtidigt, förklarar Ebba Källeskog.