Konsumentköplagen

Kvinna som går med shoppingkassar

Den nya konsumentlagen sätter mer press på företag. Foto Fredrik Sandberg/TT

Publicerad: 2 maj, 2022 15:14
Lättare att få rätt för konsumenter

Den första maj trädde den nya konsumentköplagen i kraft. Nu ska det bli lättare för konsumenter att reklamera. För första gången är även digitala tjänster inkluderade. 

— Vi vill flagga för att det fortfarande kan vara svårt för konsumenten att komma efter två år och mena att det var ett ursprungligt fel, säger Maud Öhlund, konsumentrådgivare på Göteborgs Stad.

Den nya lagen ska göra det lättare för konsumenter att reklamera en vara om man upptäcker ett fel från början. Tidigare gällde lagen endast fysiska varor, men den nya ändringen inkluderar även digitala tjänster, till exempel strömningstjänster och appar. Den senaste revideringen av konsumentköplagen ägde rum för över 20 år sedan.

 

Kortköp över internet

Den nya konsumentlagen inkluderar nu även digitala tjänster. Foto: Erik Johansen/NTB

År 1990 fanns internet, men tillgången och användningen av digitala varor och tjänster såg inte ut som i dagens samhälle. Maud Öhlund förklarar att det nu blir det upp till tillverkaren av en digital tjänst att hjälpa till och tillhandahålla med uppdateringar för att allt ska fungera för konsumenten.

— Nu lägger man faktiskt lite ansvar på dem. Det blir ansvar på säljaren på ett annat sätt. 

 

Bild på Maud Öhlund

Muad Öhlund, konsumentrådgivare på Göteborgs stad, menar att företag kommer behöva ta mer ansvar. Foto: Pressbild

Bevisbördan är förändrad

Reklamationsrätten gäller precis som innan i tre år, men bevisbördan är förändrad. Tidigare gällde den i sex månader, men från och med den första maj är den förlängd till två år. Detta innebär att om ett fel med produkten uppstår inom två år efter inköp, är det företagets ansvar att bevisa att problemet inte är något som de kan ansvara för. Därefter ligger bevisbördan hos konsumenten.

— Det är ingen jättegaranti att det blir enklare för konsumenten men självklart tycker vi att det är bra att bevisbördan ligger hos företaget och inte hos konsumenten, säger Öhlund. 

 

Ser det som en möjlighet att publicera mer hållbart
Hur detta kommer påverka företag i Göteborg och resterande delar av landet är osäkert. Maud Öhlund ser det som en möjlighet för företag att börja publicera mer hållbart, för att varor ska hålla längre, vilket i sin tur minskar konsumtionen. 

— Men det vet vi inte, vi vet heller inte hur allmänna reklamationsnämnden kommer tolka det hela. Hösten kommer vara spännande för vi får se hur butiker och företagare agerar med den här nya presumtionsregeln.

Den nya konsumentköplagen gäller endast varor som har köpts från och med den första maj. Varor som köpts tidigare ingår i avtal med den föregående konsumentköplagen och sex månaders bevisbörda.

— Vi måste hålla oss aktuella med båda lagstiftningarna, säger Maud Öhlund.