Kampen om biljettpriserna

Bild: Emmy Hansson

Publicerad: 24 februari, 2023 11:59
Kampen om biljettpriserna

Den rödgröna ledningens vallöfte om frysta biljettpriser blir nu verklighet. Den 23 april sänks Västtrafiks biljettpriser till förra årets priser. Men inte utan motstånd från oppositionens sida.

Den 8 januari 2023 höjdes biljettpriserna i Västra Götaland på grund av ett beslut från den avgående ledningen i regionen innan valet. En enkelbiljett blev en krona dyrare, och en månadsbiljett blev 20 kronor dyrare. Inflationen har höjt levnadskostnaderna och detta har varit en del i beslutet kring biljettpriset.

— I en tid av ökande kostnader och där regeringen aktivt bromsar miljöarbetet väljer RödGrön ledning att agera. Vi måste återta det kollektiva resandet efter pandemin, därför ser vi ett stort behov att hålla nere biljettpriserna. Då ger vi fler invånare möjlighet att kunna resa kollektivt, säger Louise Jeppsson (V), ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden i ett pressmeddelande.

 

 

Men oppositionspartierna i Västra Götalandsregionen har en annorlunda syn på frågan. GrönBlå samverkan har begärt att regionfullmäktige ska ompröva denna punkt i budgeten på nästa sammanträde. Yrkandet om att låta priserna ligga kvar på samma nivå som efter höjningen i januari lades fram under torsdagen av M, L, KD och C i Infrastruktur och kollektivtrafiknämnden. Med stöd av SD gick yrkandet igenom. Angela Fast Torstensson från Moderaterna är engagerad i frågan och anser att denna prissänkning är oansvarig.

— Risken att vi behöver göra stora höjningar är större än att vi behöver återgå till det priset som är nu. Det är väldigt synd att dom rödgröna inte tar det ansvaret och ser att det är flera hundra miljoner som kommer saknas.

Den totala kostnaden för den subventionerade kollektivtrafiken i Sverige uppgick 2018 till 48,8 miljarder kronor, enligt Trafikanalys. Intäkterna från verksamheten var 24,4 miljarder kronor, vilket betyder att hälften av den svenska regionala kollektivtrafiken främst finansieras genom biljettintäkter. Angela (M) ser att regionen behöver öka självfinansieringsgraden utifrån de investeringarna dom står inför.

 

 

Louise Jeppson (V) utgår istället från att medborgarna i regionen tycker att biljettpriserna är för höga.

— Kollektivtrafik måste vara tillgängligt för alla om vi ska kunna ställa om till ett hållbart resande och att hålla nere biljettpriserna är en stor del i detta. Vi kan inte samtidigt höja priserna för kollektivtrafiken, när det för många är det enda sättet att ta sig till skola och arbete, säger Louise Jeppsson (V), ordförande i Västra Götalandsregionens Infrastruktur och Kollektivtrafiknämnd.

Frågan ska prövas i regionfullmäktige där M, L, KD, C och SD har en majoritet med 81 av 149 mandat.