Hagabadet

Hagabadet i Göteborg har infört tvetydiga åtgärder för att minska smittspridningen - bland annat dubbelt så högt pris på medlemskap från och med april. Foto: Ellen Lindqvist

Publicerad: 24 februari, 2021 14:24
Kraftig prishöjning för Hagabadets nya medlemmar

Efter att regeringen i vintras avrådde folk att besöka gym har samtliga träningskedjor i landet lidit ett stort medlemstapp. Förutom krav på läkarintyg för att frysa sitt medlemskap inför Hagabadet nu en kraftig prishöjning för att bli medlem på nytt – något som får gamla medlemmar känna sig tvungna att stanna, trots myndigheters avrådan.

Sen i höstas har direktiven varit tydliga från både regering och smittskyddsläkare – gå inte till gymmen och undvik inomhusträning. I december hotade regeringen även att stänga ned gym som inte följer begränsningen av antal besökare. Något fast antal har däremot inte angivits, det är istället upp till respektive träningscenter att avgöra trängseln utefter den förfogade ytan.

Flera gym, däribland Nordic wellness, Friskis och svettis och Hagabadet, har därför utökat möjligheterna för sina medlemmar att träna online och utomhus.

Hagabadet i blåsväder sedan tidigare medlemsmail

I ett medlemsmail i november försäkrar Hagabadets ägare, Pelle Johansson, sina medlemmar om att de lugnt kan komma och träna utan oro för smittspridning: 
”Om det vore så att vi var en plats där det sprids smitta så borde vi märkt det, för länge sedan”, 

Ett budskap Leif Dotevall, smittskydsläkare i Västra Götaland, ansåg problematiskt. Pelle Johansson svarar på kritiken i GP: 

”Det jag egentligen ville säga med de här texterna var: det här är vad myndigheterna säger, det här är vad vi ser hos oss. Jag har inte sagt att Hagabadet är tryggt, för det kan jag inte med säkerhet säga. Det jag säger är att vi känner oss trygga med våra åtgärder och med vår data”

Dubbelt så dyrt medlemskap om man säger upp sig och vill teckna nytt

Kravet på läkarintyg för att frysa sitt medlemskap fått flera medlemmar att istället säga upp sitt medlemskap. Detta övervägde även Ingrid Ericson, medlem på Hagabadet sedan två år tillbaka, innan hon upplystes om den kommande prishöjningen i april: basmedlemskapet som förr kostade 850 kronor per månad skall från 1 april kosta 1850 kronor per månad. ”Den största prishöjningen någonsin”, uppges på deras hemsida. 

– Jag hade helst velat frysa mitt medlemskap men har inte möjlighet att få något läkarintyg. Så jag tänkte att jag skulle säga upp mig temporärt nu under Corona, och så kanske börja igen till sommaren. Men det känns ju dumt nu när de höjer priset så våldsamt, förklarar Ingrid. 

Ingrid förklarar vidare att det känns tråkigt att Hagabadet tagit detta beslut. De stora och harmoniska lokalerna är en av anledningarna till att hon valt att träna på deras anläggning. 

– Men nu känner jag mig lite låst mellan de här nya villkoren. Det känns det som att dom är mer ute efter att tjäna pengar på en än att stå för hälsa och välmående, säger hon. 

Konsumentlagen står emot myndigheternas riktlinjer

Konsumentverket uppger att det inte finns någon lag som tvingar träningscenter att låta medlemmar frysa sina medlemskap under pandemin. 

– Det som står i avtalsvillkoren gäller även om myndigheternas riktlinjer säger något annat, säger Yashin Hajee på Konsument Göteborg. 

Han förklarar att eftersom prishöjningen inte rör avtalsvillkoren för nuvarande medlemmar, men bara de som väljer att bli medlem efter 1 april, är det inget som bryter mot konsumentlagen. 

Prishöjningen ett sätt att behålla ”en känsla av wow”

Att prishöjningen avser hindra gamla medlemmar från att temporärt säga upp sitt medlemskap eftersom de inte kan frysa det utan läkarintyg, menar Pelle Johansson inte är fallet. I ett mail förklarar han istället följande:

”Prisökningen är för nya kunder för att vi verkar in en affärsmiljö där vi tyvärr inte kan bygga ut och vi förväntar oss en högre efterfrågan när pandemin lagt sig. Vi hade gärna byggt ut och tagit emot fler gäster. Tyvärr är så inte fallet med de ytor vi kan disponera. Faktum är att vi gör prisökningen för nya kunder för att gamla trogna kunder skall få plats när de vill träna nu och efter pandemin.”

Helene Johansson, ekonomiansvarig, beskriver det med andra ord på Hagabadets hemsida:

”Detta är ett sätt för oss att hålla antalet medlemmar på en nivå som gör att vi kan behålla och skapa den relation och den känsla av wow som varumärket Hagabadet har som löfte till sina gäster”

Ur Hagabadets avtalsvillkor:

Frysning

För samtliga medlemskap kan frysning ske vid skada eller sjukdom, mot läkarintyg eller tillfälligt arbete/studier på annan ort mot uppvisande av studie/arbetsgivarintyg. Vid graviditet kan medlemskapet frysas 4 månader utan läkarintyg. Frysning mot läkarintyg gör endast i minst 30 dagar och max 365 dagar. Fryst tid som på något sätt inte utnyttjas ersätts eller återbetalas ej. Eventuella månadsavgifter som erlagts då medlemskapet varit fryst med intyg, återbetalas inte utan får utnyttjas i form av tid i direkt anslutning till uppsägningstiden/avtalstiden.

Meddelande och information

Meddelande om prisändringar och ändringar i allmänna medlemsvillkor skyltas på Hagabadets anslagstavlor. Uppdaterade medlemsvillkor finns på Hagabadets hemsida. Det åligger medlemmen att till Hagabadet omgående anmäla förändringar av t.ex. namn, adress, e-postadress, telefonnummer samt, för medlemskap som betalas via autogiro, bankkontonummer. Medlem som lämnat kontaktuppgifter godkänner att Hagabadet skickar information och erbjudanden via Hagabadets informationskanaler.