Göteborgsvarvet

GöteborgNu är en övningstidning för journalistutbildningen vid Göteborgs universitet. Den uppdateras vid våra redaktionella övningar. Senaste uppdatering 220505.

Sara Strange och Anders Mattsson står i en friidrottslokal.

Sara Strange och Anders Mattsson arbetar året runt med att anordna Göteborgsvarvet.

Publicerad: 5 maj, 2022 11:35
Så planeras Göteborgsvarvet

Göteborgsvarvet är ett av världens största långlopp sett till antal deltagare. Även om varvet äger rum under en dag pågår arbetet kring det året runt. Göteborg NU har varit på Göteborgsvarvets kansli och träffat Sara Strange, banansvarig och Anders Mattsson, projektledare och ansvarig för start och målområde.

Göteborgsvarvets kansli är i full gång med slutspurten inför Göteborgsvarvet som i år anordnas lördagen den 21 maj. Fram tills dess är det mycket som skall ordnas. Sara Strange och Anders Matsson har dock tid att ställa upp på en intervju.  

Hur många är ni som jobbar med Göteborgsvarvet? 

— Det skiftar lite. Det har varit en speciell tid nu med pandemin men unt tio personer skulle jag säga. Nu under våren byggs organisationen på lite. Vi är nog runt tjugo personer nu, säger Anders. 

— Sen har vi ju runt fyra tusen funktionärer. Det är många som står längs banan. Det finns trafikvakter som har hand om flödena i stan och öppnar slussar för att släppa igenom när folk ska korsa banan. Sen står det många kring start och målområde, tillägger Sara. 

Hur ser planeringen för ett års varv ut? 

— Ja, jag har ju redan börjat planera inför varvet 2023 med bland annat trafikledningskontoret. västtrafik, polisen och ambulans och räddningstjänst. Det har vi hållit på med under det senaste halvåret egentligen. De förutsättningarna krävs för att det ska bli så bra som möjligt för både loppet och staden, säger Sara och fortsätter

— Det är ju väldigt mycket som händer i Göteborg och det är kul, men det ger ganska stora utmaningar i bansträckningen. Västlänken är exempelvis en stor påverkningsfaktor. Vi samverkar för att hitta vägar fram så att loppet ska bli exakt 21 097,5 meter. 

Det känns lite krångligt, hur löser man det? 

— Vi har en certifierad banmätare som kom hit för två veckor sedan. Vi var ute och cyklade en natt och mätte upp så att den ska bli helt korrekt. Så så fort varet 2022 är klart är det uppstart inför 2023, säger Sara. 

När börjar man se arbetet på stan? 

— Någonstans innan tre veckor dagen börjar själva produktionsarbetet på plats. Vi har ju andra lopp hela veckan och det blir ju lite av ett test, säger Anders

— Den blåa linjen är lite väderberonde men vi satsar på tisdagen innan varvet. Elgänget har redan börjat förarbetet längs med banan. En hel del avstängningsmaterial ska ut och så vidare. Funktionärernas arbeta börjar på själva varvetdagen, säger Sara.

Hur löser man kommunikationen under varvet?

— Vi har ett radiosamband med varandra och med inblandade myndigheter som Polisen och räddningstjänst. Vi har en annan krisledning som sitter här i huset som arbetar med lika frågor beroende på vad som ska ordnas. En samverkan med myndigheterna är ju guldvärt,  säger Sara. 

Hur fungerar arbetet ute på banan då? 

— Vi har 16 olika bandelar som olika föreningar har. Där finns det teamleadare som ansvarar för kontakt med polisen i det specifika området, säger Sara. 

Vad händer efter varet då?

Anders och Sara skrattar och Anders säger

— Då börjar de tråkiga för då ska allt bort. Det brukar ta några dagar. Då vi ska sköta allt hållbart tar det lite längre tid. 

Vad är det bästa med jobba med göteborgsvarvet. 

Anders funderar en stund och säger

— För mig är det absolut att vara så nära idrotten och man bygger upp en känsla inför en vecka varje år som alltid blir något annat. På daglig basis är varje dag ingen som den andra. Vi engagerar många och det är många glada människor man får träffa. Världens största halvmara är ingen självklarhet. Det är ett litet tävlingsmoment at jobba här. Vi måste hela tiden utvecklas vilket pushar oss att hela tiden tänka på nästa steg.  

— Jag håller med. Personligen tycker jag det är kul att lyfta fram staden. Vi arbeta mycket med stadsdelar i år för att visa upp staden på ett annat sätt. Sen är det ett himla roligt gäng och det är såklart kul att vi går in och gör det här tillsammans, säger Sara.