Göteborgsmotiv på årets första frimärken

Publicerad: 13 januari, 2021 11:26
Göteborg på årets första märken

Greta Thunberg blir ett av motiven på årets första Sverigefrimärken. Göteborg ett annat. De nya frimärkena har temat värdefull natur, miljö och Göteborg.

Nya Ullevi, vår gamla VM-stadion, med Pariserhjulet bakom.

Motiv från Göteborg är illustrerade av lokala konstnärer i samband med att Göteborg firar 400 år. Stadens firande uppmärksammas med fem frimärken baserade på förslag som göteborgare skickat in och som sedan har illustrerats av lokala konstnärer. 

– Det känns fantastiskt att Göteborg är motiv på årets första frimärken. Ett fint sätt att hylla att staden fyller 400 år. Och ett trevligt sätt att skicka en del av Göteborg till någon som du tycker om, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborg & Co.

Värna miljöer

Naturfrimärkena visar upp utvalda miljöer ur den svenska naturen som målen ska värna extra mycket om till exempel storslagna fjäll med rik fjällflora, en levande skog och ett rikt odlingslandskap.

Frimärkena är illustrerade av Henning Trollbäck och fokuserar på miljön och de miljökvalitetsmål som Sveriges riksdag har satt upp för att bevara Sveriges unika natur för kommande generationer.

Årets första Sverigefrimärken lanseras den 14 januari 2021.

 

 

 

Fakta: Årets frimärke

Bakom varje frimärke ligger en omsorgsfull process från idé till färdig produkt. Allra först väljs det bland alla frimärksförslag som kommer in från svenska folket. Sedan är många olikapersoner med och bidrar med sina kunskaper, till exempel konstnärer, designers, projektledare och tryckare.

Även människor som är experter på det som så småningom ska bli själva motivet, är till stor hjälp. Alla frimärksprojekt ser olika ut.

Förslag och önskemål

Eftersom behoven är olika bland företagskunder, privatkunder och samlare gäller det att hålla en bra balans i frimärksutgåvorna. Stor hänsyn tas alltid till förslagsställarna, och i frimärksrådet bestämmer medlemmarna vilka förslag som till slut hamnar på frimärke. Marknadsavdelningen ser till att hitta en mix som håller över tiden.