Förslag: Restauranger informerar om köttets ursprung

Bilden är ett montage. Bild på en svensk minatyrflagga i en köttbit.Foto: Fredrik Sandberg/TT Redigering: Klara Norström

Bilden är ett montage. Foto: Fredrik Sandberg/TT Redigering: Klara Norström

Publicerad: 27 april, 2021 15:43
Förslag: Restauranger informerar om köttets ursprung

Livsmedelsverket föreslår nu att restauranger och storhushåll ska informera om vilket land köttet kommer ifrån. Anders Karlsson, forskare inom köttråvaror och köttproduktion på Sveriges Lantbruksuniversitet, tror att informationen kan få fler att reflektera över sin konsumtion. 

– Det är ett fantastiskt sätt att göra det lätt för konsumenter. Det kan också få konsumenter att tänka till – varför står det att köttet är från Sverige? säger Anders Karlsson.

 

På samma sätt som butiker märker kött från nöt, fågel, gris, får och get med ursprungsland, föreslår nu Livsmedelsverket att restauranger och storhushåll gör detsamma. Skriftligt eller muntligt ska det framgå varifrån köttet kommer. 

– Det här innebär förstås ökade krav på restauranger och storhushåll. Men vår ambition har varit att lämna ett förslag som så långt som möjligt håller nere både kostnaderna och de administrativa bördorna för de företag som berörs, säger Elin Häggqvist, chefsjurist på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande. 

Bild på en måltid på Blackstone Steakhouse.

Enligt Livsmedelsverket vill åtta av tio veta vart köttet kommer från. Foto: Blackstone Steakhouse

Prislappen som avgör

Åtta av tio vill veta vilket land köttet kommer ifrån när de äter på restauranger och i storhushåll, enligt Livsmedelsverket. En nyfikenhet för var köttet kommer ifrån har restaurangen Blackstone Steakhouse i Göteborg märkt av. Men det som är avgörande är priset, enligt krögaren Fredrik Sönne.

– Folk är väldigt noga med att det ska vara svenskt men de är inte villiga att betala för det. Hos oss har de möjlighet att välja mellan svenskt och utländskt kött, men de flesta väljer det utländska för att det är billigare. Folk handlar efter prislappen, säger han. 

I köket på restaurangen Blackstone Steakhouse.

I köket på restaurangen Blackstone Steakhouse. Foto: Blackstone Steakhouse

Konsumenter stor möjlighet att påverka

Anders Karlsson, forskare inom köttråvaror och köttproduktion på Sveriges Lantbruksuniversitet, trycker på att priset inte bör vara den enda faktorn som avgör vilket kött man konsumerar. Sverige är exempelvis ett av de länder inom EU som använder minst antibiotika i sin djurhållning, enligt Europeiska läkemedelsmyndigheten. 

– Märkningen som finns på livsmedel i butiker gör det lätt att välja. När man är på restaurang finns inte det kravet. Konsumenter har en stor möjlighet att påverka saker och ting, men då måste man som konsument också känna till mer, säger Anders Karlsson. 

 

 

Bild på Anders Karlsson.

Bild på Anders Karlsson: Foto: Pressbild

Men även tid är ett hinder för genomtänkta val.

– Moderna konsumenter är stressade. Det som inte står på paketen tas inte med i beräkningen. Det är ingen som står och googlar i butiken för att få reda på information, utan det ska bara gå fort, fortsätter han. 

Information kan leda till reflektion

Förslaget från Livsmedelsverket ska redovisas för regeringen senast 30 juni. Anders Karlsson tror att informationen om ursprung kan få fler att se vad deras val får för konsekvenser. 

– Det är ett fantastiskt sätt att göra det lätt för konsumenter. Det kan också få konsumenter att tänka till – varför framgår det att köttet är från Sverige? Att man börjar reflektera över saker och ting och tar reda på bakgrunden till det.

Storhushåll: 

Caféer och restauranger inom vård, skola och omsorg.