Bokmässan 2021

Montrar under Bokmässan 2014. Det är fullt med besökarna i gångarna mellan montrarna.

Det var fullt med besökare under Bokmässan 2014. Foto: Niklas Maupoix

Publicerad: 25 februari, 2021 10:38
Årets bokmässa sker både digitalt och på plats

Bokmässan fick förra hösten ställa om och hålla hela eventet online. Men i år planerar de ett ”hybridevent”, där de både sänder online och har en del besökare på plats.

   ”Det kommer bli ett häftigt program”, säger Oskar Ekström, programchef för Bokmässan, i ett pressmeddelande.

Bokmässan, som är Nordens största kulturevenemang, planerar för att bli ett ’’hybridevent’’ som både sänder live och har besökare på plats den 23 till 26 september. Ett vanligt år finns seminarier, paneler, monteraktiviteter och försäljning av böcker. Men i år kommer istället flera moderna tv–studior att byggas upp så att panelsamtal kan sändas live på Bokmässan Play, som de använde sig av helt under Bokmässan hösten 2020. 

   ”Vi har fått in närmare 800 förslag, intresset är jättestort från både förlag och andra arrangörer. Årets utgivning ser väldigt lovande ut, så det kommer bli ett häftigt program”, säger Oskar Ekström, programchef för Bokmässan, i ett pressmeddelande.

Vid sidan av studior kommer även plats för besökare att finnas i år, beroende på hur restriktionerna ser ut till hösten. Det satsas dels på att upplevelsen på plats ska bli så bra som möjligt, men även online utvecklas det. Bokmässan Deals är en ny digital satsning som kommer ha bokförsäljning och ska matcha de erbjudanden som normalt finns på plats. Bokmässan Deals kommer starta upp i förväg den 24 augusti, och då släpps även programmet för mässan.

Bokmässan

Nordens största kulturevenemang, med över 85 000 besökare normalt.

Bokmässan 2020 hade 373 000 visningar på Bokmässan Play.

25% av tittarna på Bokmässan Play 2020 har inte besökt mässan tidigare.