Bokmässan, som är Nordens största kulturevenemang, planerar för att bli ett ’’hybridevent’’ som både sänder live och har besökare på plats den 23 till 26 september. Ett vanligt år finns seminarier, paneler, monteraktiviteter och försäljning av böcker. Men i år kommer istället flera moderna tv–studior att byggas upp så att panelsamtal kan sändas live på Bokmässan Play, som de använde sig av helt under Bokmässan hösten 2020.
”Vi har fått in närmare 800 förslag, intresset är jättestort från både förlag och andra arrangörer. Årets utgivning ser väldigt lovande ut, så det kommer bli ett häftigt program”, säger Oskar Ekström, programchef för Bokmässan, i ett pressmeddelande.
Vid sidan av studior kommer även plats för besökare att finnas i år, beroende på hur restriktionerna ser ut till hösten. Det satsas dels på att upplevelsen på plats ska bli så bra som möjligt, men även online utvecklas det. Bokmässan Deals är en ny digital satsning som kommer ha bokförsäljning och ska matcha de erbjudanden som normalt finns på plats. Bokmässan Deals kommer starta upp i förväg den 24 augusti, och då släpps även programmet för mässan.